2001
2006.07.19. 20:58
I. EGYSEJTŰEK (12 pont)
Az alábbi ábrán három élőlény rajza látható. Figyelje meg az élőlényeket és megoldólapján oldja meg a rájuk vonatkozó feladatokat! A élőlény B élőlény C élőlény
1. Nevezze meg az ábrán látható három élőlényt (A, B, C)! 2. Milyen élőhelyen él jellemzően az A és a B élőlény? 3. Mi a C élőlény mozgásszervecskéjének neve? 4. A rajzon látható élőlények egyike az ábrán éppen táplálékot vesz fel. Nevezze meg a táplálékfelvétel mechanizmusát a sejtbiológiában tanult kifejezéssel!
Ötféle asszociáció A. az A jelű élőlényre jellemző B. a B jelű élőlényre jellemző C. a C jelű élőlényre jellemző D. mind a háromra jellemző E. egyikre sem jellemző
5. autotróf anyagcserére képes 6. heterotróf anyagcserére képes 7. nincs állandó sejtnyúlványa 8. eukarióta élőlény 9. sejthártyája van 10. ehhez hasonló helyváltoztatású sejtek az egészséges ember szervezetében is találhatók
II. A BÉLCSATORNA (13 pont)
A következő rajz az ember emésztőkészülékének egy jellegzetes részletét mutatja - erős nagyításban. 1. Az emésztőkészülék mely szakaszának kinagyított részlete látható az ábrán? 2. Nevezze meg a lehető legpontosabban a rajzon nagybetűkkel jelölt részeket! 3. Mely szervbe szállítja innen a felszívott anyagokat a D-vel jelölt képződmény? 4. Itt mi a szerepe a E jelű részletnek? 5. Melyik betűjelzésű részlet sejtjeihez tartoznak a mikrobolyhok? 6. A vizsgált egyén fehérjetartalmú táplálékot fogyasztott. Történik-e tápcsatornájának az ábrán látható szakaszában fehérjeemésztés? Ha igen, melyik betűvel jelölt részletben?
Többszörös választás
7. A táplálékkal felvett szénhidrátok emésztésére jellemző: 1. a szájüregben zajlik a nyál segítségével 2. a gyomorban zajlik a gyomornedv segítségével 3. a vékonybélben zajlik a hasnyál segítségével 4. a vastagbélben zajlik a bélnedv segítségével
8. A szénhidrátok felszívódására jellemző 1. energiaigényes folyamat 2. a közép- és utóbélben történik 3. monoszacharidok szívódnak fel 4. összetett szénhidrátok szívódnak fel
Egyszerű választás
9. Hol végeznek cellulózemésztést az ember emésztőnedvei? A. a szájüregben B. a gyomorban C. a vékonybélben D. a vastagbélben E. sehol
III. ÖKOLÓGIAI RENDSZER SZÉNFORGALMA (10 pont)
Az ábra egy erdő szénforgalmának néhány részletét mutatja. Az egyik nagybetű egy anyagot jelöl, a többi nagybetű pedig egy-egy meghatározott ökológiai szerepű élőlénytípust szimbolizál. A kisbetűk folyamatok nevére utalnak. 1. Nevezze meg, mit jelentenek az ábra betűi! 2. Írjon le két, elvileg eltérő tevékenységet, amellyel az ember(iség) az ábrán nagybetűvel jelölt anyagnak a bioszférában található mennyiségét befolyásolja! 3. Egyetlen mondatban fogalmazza meg, hogy milyen hatás révén, milyen mérhető követ-kezménnyel jár, ha az ábrán nagybetűvel jelölt anyag mennyisége megnő a bioszférában!
IV. MEMBRÁNOK AZ EUKARIÓTA SEJTBEN (16 pont)
Az alábbi vázlat egy membránrészletet és egy belőle kiemelt molekulát mutat. 1. Nevezze meg, melyik vegyületcsoportba tartozik a B és a C jelű molekula! Egészítse ki a következő hiányos mondatokat! Megoldólapjára a sorszámok sorrendjében a számmal jelölt, megfelelő kifejezéseket írja le!
A D jelű molekularészlet polaritását tekintve ..2... jellegű. A D jelű rész kémiai összetevői: az alkoholok közé tartozó ..3... és a szervetlen ..4.... Az E jelű rész szabad állapotban (amikor nem kötődik D-hez) funkciós csoportjából adódóan kémiailag a(z) ..5... vegyületcsoportba tartozó molekula.
Egyszerű választás 6. Az ábrán jelölt D és E jelű molekularészeket összekapcsoló kötéstípus: A. glikozidos kötés B. ionos kötés C. hidrogénkötés D. észterkötés E. kondenzáció
Négyféle asszociáció A. a membrán A jelzésű részére jellemző B. a membrán B jelzésű részére jellemző C. mindkettőre jellemző D. egyikre sem jellemző
7. a vizet általában szabadon, diffúzióval átengedi 8. a víz ezen keresztül aktív transzporttal jut át 9. biztosíthatja az ionok passzív transzportját 10. ezt a membránalkotót a riboszómák szintetizálják 11. ezen keresztül történhet az ionok aktív transzportja 12. belőle épül fel a sejtfal
Többszörös választás 13. A fehérjék kialakításában részt vevő, membránból felépülő sejtalkotó 1. Golgi-készülék 2. sejtmaghártya 3. endoplazmatikus membránrendszer (endoplazmatikus retikulum) 4. sejtmagvacska
14. ATP-képzésben részt vevő membrán 1. mitokondrium belső membránja 2. lizoszóma membránja 3. zöld színtest belső membránrendszere 4. sejthártya
15. DNS-t tartalmazó, membránnal határolt sejtalkotó 1. Golgi-készülék 2. mitokondrium 3. riboszóma 4. sejtmag
V. VIZSGA ÉS EBÉD (12 pont)
Képzelje el a következő két szituációt. A. Valaki vizsgázni készül. A vizsga elkezdése előtt izgulni kezd. B. Egy másik alkalommal, a serpenyős burgonya elfogyasztása után két órával az illető a fotelban kényelmesen ülve pihen.
Az alábbi feladatok segítségével összehasonlítjuk a fenti két helyzetben tapasztalható élettani működéseket.
Négyféle asszociáció A. vizsga előtti állapot kialakulásakor B. ebéd után C. mindkét állapotra jellemző D. egyik állapotra sem jellemző
1. a percenkénti pulzusszám emelkedik 2. az emésztőkészülék vérellátása az éhgyomri nyugalmi állapotnak megfelelő 3. a tüdő hörgőcskéi tágulnak 4. a vérnyomás nő 5. az agykérgi működések szünetelnek 6. a vérplazma glükózkoncentrációja az éhgyomri nyugalmi állapotnál magasabbra emelkedik 7. a percenkénti légzésszám a nyugalmi értéknél magasabb 8. májában a glikogén bontása kismértékű 9. a gerincvelő mellkasi szakaszán kilépő vegetatív idegrostok ingerületleadása nagymértékű
Válaszoljon a következő kérdésekre! 10. Melyik esetben nő a vérplazma adrenalinkoncentrációja? 11. Melyik szervben, és annak melyik részében jut a vérbe az adrenalin? 12. Közvetlenül mi idézi elő az adrenalin vérbe kerülését?
VI. A NÖVÉNYEK SZERVEI (16 pont)
Többszörös választás 1. Melyek a zárvatermők magjának részei? 1. a sziklevél 2. a maghéj 3. a csíra 4. a termésfal
Szöveges feladat 2. Írja le, melyik két tényező játszhat lényeges szerepet a növény szárán belül a gyökértől a levél felé irányuló vízszállításban!
Egészítse ki a következő hiányos mondatokat! Megoldólapjára a sorszámok sorrendjében a számmal jelölt, megfelelelő kifejezéseket írja le! Ha hosszabb ideig, legalább néhány napig csökken egy növény vízellátása (de azért még életben marad!), akkor a fotoszintézis intenzitása ...3...., mert vízhiányos növényben a(z) ...4.... turgora csökken, és ezért a(z) ...5.... bezáródik. Ennek következtében a(z) ...6... felvétele csaknem megszűnik.
A következő ábrán valamely növényi szerv egy részének szövettani szerkezete látható, két különböző nagyításban. A két rajz nem feltétlenül azonos helyzetben mutatja a megfelelő részleteket.
Állítsa párba a két rajzon számokkal, illetve kisbetűkkel jelölt részeket, és nevezze meg a számozott részleteket! (Például így: 12. - d - gyökérszőr.) Ha valamelyik jelzett részletnek nem jut pár, akkor is meg kell nevezni.
Egyszerű választás 11. Mi jellemző a rajzon szereplő növényre? A. a növény lágy szárú, egyszikű B. a növény lágy szárú, kétszikű C. a növény fás szárú, egyszikű D. a növény fás szárú, kétszikű E. a növény valószínűleg nem zárvatermő
A következő diagram azt mutatja be, hogy a búzalevelek fotoszintézisének mértékét hogyan befolyásolja a levegő CO2-koncentrációja és a fényerősség. Tételezzük fel, hogy a fotoszintézis során kizárólag szőlőcukor képződik. A növény légzését figyelmen kívül hagyjuk.
12. Az ábráról leolvasható adatok segítségével számolja ki, hogy a vizsgált növény levelei összesen hány millimól glükózt termelnek fotoszintézissel, ha - 30 percig árnyékban tartják, 0,16 %-os CO2-tartalmú levegőben, majd - 30 percig közepes fényen tartják, 0,16 %-os CO2-tartalmú levegőben, végül pedig - 30 percig erős fényen tartják, 0,08 %-os CO2-tartalmú levegőben? Számolásának gondolatmenetét követhetően írja le, e nélkül megoldásait nem értékelhetjük.
VII. AZ ÁLLATOK TESTFELÉPÍTÉSE ÉS RENDSZEREZÉSE (11 pont)
Egyszerű választás 1. Melyik felsorolásban szerepelnek kizárólag újszájú állatok törzsei? A. ízeltlábúak, tüskésbőrűek, gerinchúrosok, gerincesek B. tengerisünök, gerincesek C. tengerisünök, tengericsillagok, előgerinchúrosok, fejgerinchúrosok D. tüskésbőrűek, előgerinchúrosok, fejgerinchúrosok E. ízeltlábúak, gerinchúrosok, gerincesek
Négyféle asszociáció A. az előgerinchúrosokra jellemző B. a gerincesekre jellemző C. mindkét állatcsoportra jellemző D. egyik állatcsoportra sem jellemző 2. csőidegrendszerük van 3. közéjük tartoznak a lándzsahalak 4. valamennyi fajuk átalakulással fejlődik 5. egyes fajaikban csontszövet alakul ki 6. embrionális korban gerinchúr alakul ki bennük
Azonosítsa, melyik állatcsoport jellemzőit adtuk meg! A feladatok sorrendjében írja le a zárójelben szereplő rendszertani rangú állatcsoport nevét! Minden feladatnál egy-egy kifejezést kell leírnia a megoldólapjára. Ha több megoldást ad, egyiket sem fogadhatjuk el.
7. Kiválasztószerveik szelvényes elrendeződésűek (törzs). 8. Ízeltlábú állatok, fejükön két pár csápot viselnek (osztály). 9. Jelentős bőr- és tüdőlégzést is folytató gerincesek (osztály). 10. Testük mozgásaiban a vízedényrendszer jelentős szerepet játszik (törzs). 11. Csak Ausztráliában honos emlősállat-csoport (alosztály vagy rend).
VIII. ALBINIZMUS (5 pont)
A festékhiányos állapotot, az albinizmust okozó allél (a) recesszív a normális testszínezetet kialakító A alléllal szemben. Két egérpopulációban megvizsgálták az albinizmus előfordulását. Az I. populáció genetikai egyensúlyban van, benne 500 egyed között 5 albínót találtak.
1. Az I. populáció hány százaléka heterozigóta? A II. populációban 500 egér közül 255 normális testszínezetű volt. Azt is kimutatták, hogy a normális testszínezetű egyedek 60 %-a volt homozigóta. 2. Döntse el, hogy a II. egérpopuláció genetikai egyensúlyban van-e! Válaszát az adatok felhasználásával, számolással indokolja! 3. Számolja ki, mennyi a recesszív allél gyakorisága a II. populációban!
Megoldásait követhető gondolatmenettel lássa el, e nélkül nem fogadhatjuk el!
IX. A BORSÓ TULAJDONSÁGAI (5 pont)
Gregor Mendel a 19. században végezte úttörő genetikai kísérleteit, főképp borsónövényekkel. Egyik vizsgálatában zöld hüvelyű borsónövényeket keresztezett sárga hüvelyűekkel, és azt tapasztalta, hogy az utódok (F1) mind zöld hüvelyűek lettek. Az első utódnemzedék zöld hüvelyű borsónövényeinek egymás közti keresztezése után a második utódnemzedékben (F2) 428 növény termésfala zöld volt, 152 növényé pedig sárga.
1. Milyen öröklésmenet jellemző a borsótermés hüvelyszínének öröklődésére? 2. Írja fel a második utódnemzedék várható genotípusarányát - a hüvely színét meghatározó gént jelölje az A illetve a betűjelzésekkel! A borsó virágainak színe lehet lila vagy fehér. A lila virágszínt meghatározó allél domináns (B) a fehér szín alléljával szemben (b). A virágszín a termés színétől függetlenül öröklődik. Homozigóta lila virágú, sárga hüvelyű borsókat kereszteztünk szintén homozigóta zöld hüvelyű, fehér virágú egyedekkel. 3. Adja meg az első utódnemzedék fenotípusarányát! 4. Az utódokat egymással keresztezve létrejött második utódnemzedék 240 egyedből áll. A valószínűségeket figyelembe véve számolja ki, hogy a 240 példány közül hány lila virágú-zöld hüvelyű és hány fehér virágú-sárga hüvelyű!
Gondolatmenetét, számolásának követhető menetét írja le, megoldásait e nélkül nem fogadhatjuk el.
|